Hoofdstuk 5: Analyseren en optimaliseren

Spannend, de eerste weken nadat de campagnes live zijn gezet zitten erop! Hoe zijn de eerste resultaten? We gaan eerst de data analyseren. Vervolgens gaan we een optimalisatie strategie bepalen. Uit deze optimalisatie strategie rollen optimalisatie handelingen. Dit zijn de handelingen die we gaan uitvoeren om de bijgestelde strategie vorm te geven.

Het sturen van Google Ads campagnes gebeurt in grote lijnen vanuit vier verschillende basisstrategieën. Binnen iedere strategie kunnen bepaalde optimalisatie handelingen de bijsturing, besparing, opschaling of uitbreiding realiseren.

Google Ads Optimalisatie Strategieën

  • Bijsturing
  • Besparing
  • Opschaling
  • Uitbreiding

Welke koers gaan we de komende periode varen? Nadat de campagnes draaien en er representatieve data is, is het tijd om de prestaties te analyseren en te beoordelen.

Bijsturing Google Ads

Hoe staan we ervoor ten opzichte van de geformuleerde doelstellingen? Lopen we goed op schema? In dat geval zullen we grote wijzigingen voorkomen. Campagnes zullen vooral worden gefinetuned en worden bijgestuurd.

Opschaling Google Ads

Hebben we de gewenste ROAS al behaald? Dan gaan we opschalen! Spenderen we deze maand €7500 en dit levert €75.000 op? Dan zitten we op een ROAS van 10. Was het doel een minimale ROAS van 6? Dan is het nu hét moment om op te schalen!

Besparing Google Ads

Zitten we met dit zelfde budget en met dezelfde doelstellingen op een omzet van €30.000? Dan hebben we de gewenste ROAS nog niet behaald en gaan we kijken waar we kunnen bezuinigen om in eerste instantie toe te werken naar een ROAS van 6. Opschalen kan in een latere fase.

Uitbreiding Google Ads

Hebben we de doelen behaald, maar zit er weinig rek in de markt? Dan gaan we kijken hoe we in de breedte kunnen gaan werken.

Google Ads Optimalisatie handelingen

Er zijn ontelbaar veel mogelijke optimalisatie mogelijkheden om de gekozen vervolgstrategie te realiseren. Wanneer welke optimalisatie handelingen worden ingezet verschilt per situatie. Hier is geen eenduidig antwoord op. We proberen de gedachte over te brengen die achter alle mogelijkheden zitten, zodat je begrijpt wanneer bepaalde keuzes gemaakt kunnen worden. Goed of fout bestaat vaak niet, er zijn verschillende manieren en invalshoeken mogelijk. In Hoofdstuk 5 besteden we uitgebreid aandacht aan de optimalisatie strategieën en optimalisatie handelingen.

Lesstof Hoofdstuk 5

  • Keyword optimalisatie
  • Advertentiegroepen uitbreiden
  • Negatieve keywords toevoegen
  • Budget herverdeling
  • Biedingen verhogen of verlagen
  • Producten uitbreiden
  • Producten uitsluiten
  • Geografisch uitbreiden
  • Bidstrategieën herzien en eventueel aanpassen
  • Productcategorieën verder opsplitsen of loskoppelen
  • CTR verhogen
  • Conversieratio verbeteren
  • Informatie rondom veilinginzichten toepassen
  • Optimalisatiescore verhogen
  • Aanbevelingen toepassen
  • Bodaanpassingen o.b.v. device, advertentieplanning, geografie
  • Verloren vertoningsaandeel budget inkrimpen
  • Verloren vertoningsaandeel positie inkrimpen
  • Doelgroepen toevoegen/ herzien

Cursus Bestellen

Wil jij je Google Ads kennis opkrikken en een omzetmachine creëren? Schrijf je in voor de online SEA Masterclasses en treed toe tot de enige Nederlandse Google Ads community.

Doelgroep: Ondernemers, marketing managers en studenten

Duur: 50-delige videocursus met meer dan 1000 uur aan videomateriaal

Investering: € 449,-

SEA Masterclass lesmateriaal

Ben je geïnteresseerd in de videocursus, maar vraag je je af welke onderwerpen er behandeld gaan worden? Ontvang vrijblijvend je lesmateriaal.

Waarom SEA Masterclass?

  • Resultaatgerichte videocursus
  • Breng de theorie zelf in de praktijk
  • Stap voor stap van A - Z
  • Eenmalig €449,-
  • Enige SEA Masterclass in NL en BE
  • 50-delige videocursus
  • Eigen SEA coach
  • Bepaal je eigen tempo
  • Voor webshops & dienstverlening