Hoofdstuk 4: Google Ads Campagne opzetten & Live gaan

Nu de onderzoeksfase is afgerond en er een gedegen strategie op touw is gezet is het tijd om de campagnes te gaan opzetten. De structuur is reeds bepaald, dus het is zaak om deze van papier te vertalen naar het Google Ads account.

Bij resultaatgerichte campagnes zoals CPA en ROAS, wordt er in de praktijk in eerste instantie veelal gekozen voor de volgende campagne typen. Deze keuze maken we met oog op de customer journey, waar we in hoofdstuk 1 over gesproken hebben. In de aankoopfase is de kans van slagen het grootste.

Welke campagnes gaan we opzetten?

  • Google shopping campagnes
    • Wat zijn shopping campagnes? Hoe een shopping feed te genereren en te importeren? Hoe Shopping campagne instellen?

  • Google search campagnes
    • We gaan de structuur bepalen en uitleggen hoe we snel en specifiek campagnes en advertentiegroepen kunnen opzetten.

  • DSA campagnes
    • Met Dynamic Search Ads zetten we geautomatiseerde advertenties op die Google zelf bepaald aan de hand van de content op de website.
  • Remarketing campagnes
    • Met Remarketing campagnes gaan we proberen om bezoekers die in het verleden interesse hebben getoond terug proberen te halen naar de website.

Uitdagingen bij campagne opzet

Binnen deze campagnes zijn er tal van keuzes waarvoor je komt te staan. Welke doelgroepen zetten we in? Welke geotargeting en advertentieplanning stellen we in? Doen we bod aanpassingen voor devices? Welke slimme bidstragegieeen starten we mee? Of starten we handmatig? Dit is een opsomming van nog maar een paar vragen die opkomen bij het opzetten van de campagnes. Er is geen algemeen antwoord voor bovenstaande vragen, maar dienen per situatie te worden beantwoord.

In Hoofdstuk 4 gaan we verschillende campagnetypen opzetten en behandelen. We ontdekken de uitdagingen die er zijn zoals hierboven benoemd. We proberen de gedachte over te brengen die achter alle mogelijkheden zitten, zodat je begrijpt wanneer bepaalde keuzes gemaakt kunnen worden. Goed of fout bestaat vaak niet, er zijn verschillende manieren en invalshoeken mogelijk.

lesstof Hoofdstuk 4:

  • Shopping campagnes opzetten
  • Search campagnes opzetten
  • Remarketing campagnes opzetten
  • DSA campagnes opzetten
  • Advertenties maken
  • Responsive Ads
  • Uitgebreide Ads
  • Extensies
  • Zoekwoorden exact + breed
  • Welke Biedstrategieën zijn er:
  • Klikken Maximaliseren
  • Aantal conversies maximaliseren
  • Doelvertoningspercentage
  • Handmatige CPC
  • ROAS
  • CPA
  • (Dag)budgetten instellen
  • Standaard uitsluitingen instellen
  • Locatieinstellingen
  • Taalinstellingen
  • Advertentie Planning instellen
  • Doelgroep instellingen
  • Bankgegevens instellen en live gaan

Cursus Bestellen

Wil jij je Google Ads kennis opkrikken en een omzetmachine creëren? Schrijf je in voor de online SEA Masterclasses en treed toe tot de enige Nederlandse Google Ads community.

Doelgroep: Ondernemers, marketing managers en studenten

Duur: 50-delige videocursus met meer dan 1000 uur aan videomateriaal

Investering: € 449,-

SEA Masterclass lesmateriaal

Ben je geïnteresseerd in de videocursus, maar vraag je je af welke onderwerpen er behandeld gaan worden? Ontvang vrijblijvend je lesmateriaal.

Waarom SEA Masterclass?

  • Resultaatgerichte videocursus
  • Breng de theorie zelf in de praktijk
  • Stap voor stap van A - Z
  • Eenmalig €449,-
  • Enige SEA Masterclass in NL en BE
  • 50-delige videocursus
  • Eigen SEA coach
  • Bepaal je eigen tempo
  • Voor webshops & dienstverlening