Hoofdstuk 3: Google Marktonderzoek en Strategiebepaling

Zijn de doelen die je voor ogen hebt haalbaar? Hoe zien de zoekmachine cijfers eruit? Google geeft je een uitgebreide set met tools waarmee je markt inschattingen kunt doen. Zijn de doelen die je bepaald hebt haalbaar? We gaan het op de volgende manier ontdekken.

Hoeveel wordt er maandelijks gezocht in de aankoopfase?

Google Zoekwoordplanner

Ga je champagne verkopen? Dan is het fijn om te weten hoeveel maandelijkse zoekopdrachten er gedaan worden naar het merk dat je verkoopt. En uiteraard het liefste in de aankoopfase (meer info: paragraaf “customer Journey in masterclass 1). Voor historische inschatting zoekvolume en klik prijzen helpen we je handigheid te vinden in de Google zoekwoordplanner

Google Trends

Voor meer actuele data gebruiken we Google Trends. Is er sprake van een hype? Meer recentelijke data over seizoensgebonden producten? We helpen je handigheid te vinden in het gebruik van Google Trends.

Haalbaarheid bepalen

De Google Zoekwoordplanner en Google Trends geven belangrijke informatie over de markt. Het inschatten van het aantal maandelijkse zoekopdrachten en klikprijzen, bepaalt echter nog niet of een campagne een absolute kans van slagen heeft of niet.

Een belangrijk element binnen een succesvolle campagne en een positief strijdplan is een website en/ of landingspagina die voldoet aan bepaalde conversieratio eisen.

Conversieratio van cruciaal belang

In het PPC (pay per click) principe zijn spelen het conversieratio en de gemiddelde orderwaarde een zeer belangrijke rol. Bij welke van onderstaande webshop is volgens jou de kans groter dat een klik tot een order leidt?

Onder andere de navigatie, de betrouwbaarheid van de webshop, goede reviews, een SSL certificaat, diverse keurmerken, uitgebreide productinformatie en goede afbeeldingen zorgen ervoor dat een conversieratio hoger uit valt.

In een gedegen strijdplan koppelen we de cijfers die Google beschikbaar stelt aan werkelijke of ingeschatte webshop data en komen hiermee tot een nauwkeurige omzet calculatie.

Start niet eerder met adverteren via Google, dan dat de haalbaarheden van de doelstellingen zijn ingeschat.

Lesstof Hoofdstuk 3:

  • Zoekvolume in de Google zoekmachines inschatten
  • Hoe zoekt mijn doelgroep in de aankoopfase?
  • Zoekwoorden onderzoek doen
  • Werken met Google Trends
  • Structuur van het Ads account bepalen
  • Website analyseren en verbeterpunten ten behoeve van het website conversieratio
  • signaleren
  • Omzetpotentie berekenen
  • Strategie bepalen
  • Strategie en structuur vertalen naar juiste campagne typen (Shopping/ Search/ DSA/ Remarketing)
  • Gebruik van de Google Ads Editor

Cursus Bestellen

Wil jij je Google Ads kennis opkrikken en een omzetmachine creëren? Schrijf je in voor de online SEA Masterclasses en treed toe tot de enige Nederlandse Google Ads community.

Doelgroep: Ondernemers, marketing managers en studenten

Duur: 50-delige videocursus met meer dan 1000 uur aan videomateriaal

Investering: € 449,-

SEA Masterclass lesmateriaal

Ben je geïnteresseerd in de videocursus, maar vraag je je af welke onderwerpen er behandeld gaan worden? Ontvang vrijblijvend je lesmateriaal.

Waarom SEA Masterclass?

  • Resultaatgerichte videocursus
  • Breng de theorie zelf in de praktijk
  • Stap voor stap van A - Z
  • Eenmalig €449,-
  • Enige SEA Masterclass in NL en BE
  • 50-delige videocursus
  • Eigen SEA coach
  • Bepaal je eigen tempo
  • Voor webshops & dienstverlening