Hoofdstuk 2: Meten is weten

Ontzettend cliché, maar ook ontzettend waar. Nu je weet wat je doelstellingen zijn, gaan we kijken hoe we zo precies mogelijk kunnen gaan meten. De volgende stappen dienen ondernomen te worden voordat er begonnen wordt met adverteren via Google Ads. We willen uiteraard wel weten op het moment dat we begonnen zijn met adverteren in hoeverre we in de pas lopen met de geformuleerde doelstellingen.

Wat gaan we meten?

Google geeft de mogelijkheid door middel van een aantal programma’s om diverse doelstellingen nauwkeurig te meten.

  • Omzet: Heb je een webshop? Dan willen we exact weten hoéveel omzet er binnenkomt en waar deze omzet vandaan komt. We gaan e-commerce data instellen, zodat de gegenereerde omzet tot achter de komma inzichtelijk wordt gemaakt.
  • Offerte aanvragen: We gaan harde conversies zoals offerte aanvragen instellen, zodat we exact weten hoevaak, wanneer, vanuit waar en voor welke dienst er offerte aanvragen zijn ingediend. Ook geven we een waarde mee aan de offerte aanvragen.  Deze waarde hebben we in het vorige hoofdstuk berekend.
  • Zachte conversies: Wil je naast harde conversies zoals offerte aanvragen en sales ook de interactie meten in de vorm van gedownloade PDF bestanden, nieuwsbrief inschrijvingen, etc. dan gaan we zachte conversies instellen en hier een waarde aan meegeven.
  • Store visits: Lang niet altijd mogelijk, omdat Google deze functie pas vrijgeeft als er een bepaald mediabudget gespendeerd wordt, maar dit is een super interessante functie waarbij offline winkelbezoekers gemeten worden die via de advertenties in aanraking zijn gekomen met de winkel. Cookies, Wi-Fi, GPS-locatiesignalen, locatiehistorie, IP-carriersignalen maken dit mogelijk.
  • Cross device telefoongesprekken: Hoeveel telefoontjes worden er gepleegd? En hoe hebben ze je gevonden? Dit kunnen we inzichtelijk maken. Ook indien een klant je onderneming gevonden heeft via desktop en vervolgens vanaf zijn mobiel het telefoonnummer intoetst en belt.

Hoe meten we?

Om bovenstaande doelen te meten dienen er technisch een aantal zaken ingesteld te worden.

  • Aanmaken van Ads, Analytics & Google Tag Manager account
  • Koppelen van Ads & Analytics account
  • Genereren en plaatsen van tracking codes
  • Instellen van Ecommerce data, harde en zachte doelen en attribution modelling
  • Uitsluiten van bank referrals
  • Eventueel: Adcalls en Google mijn bedrijf

Start niet eerder met adverteren via Google, dan dat bovenstaande metingen zijn ingesteld. Hoe exact, dat leggen we uit in dit Hoofdstuk.

Lesstof Hoofdstuk 2:

  • Google Account (Gmail) aanmaken
  • Analytics account aanmaken
  • Ads account aanmaken
  • Ads/ Analytics account koppelen
  • GTM aanmaken
  • Trackingcodes genereren en plaatsen
  • Ecommerce statistieken instellen
  • Harde en zachte doelen instellen
  • Wat zijn attributiemodellen?
  • Attributiemodellen kiezen
  • Bank refferals uitsluiten
  • Standaard uitsluitingen lijst instellen
  • Het meten van telefoongesprekken door middel van Adcalls (Cross device conversie)
  • Het meten van offline winkelbezoekers die via de Ads in contact zijn gekomen

Cursus Bestellen

Wil jij je Google Ads kennis opkrikken en een omzetmachine creëren? Schrijf je in voor de online SEA Masterclasses en treed toe tot de enige Nederlandse Google Ads community.

Doelgroep: Ondernemers, marketing managers en studenten

Duur: 50-delige videocursus met meer dan 1000 uur aan videomateriaal

Investering: € 449,-

SEA Masterclass lesmateriaal

Ben je geïnteresseerd in de videocursus, maar vraag je je af welke onderwerpen er behandeld gaan worden? Ontvang vrijblijvend je lesmateriaal.

Waarom SEA Masterclass?

  • Resultaatgerichte videocursus
  • Breng de theorie zelf in de praktijk
  • Stap voor stap van A - Z
  • Eenmalig €449,-
  • Enige SEA Masterclass in NL en BE
  • 50-delige videocursus
  • Eigen SEA coach
  • Bepaal je eigen tempo
  • Voor webshops & dienstverlening